Saturday, November 28, 2009

Spektrum Cinta Aktivis Dakwah

Alhamdulillah, baru blk dr menikmati alam yg sgt indah. Lega rasanya slps mengenakan wuduk dan solat magrib. Selepas solat, penulis melihat ke luar tingkat rumah yg mjd teratak tmpt penulis berteduh skrg. Tetiba, penulis diiberi idea dan ilham untuk mengangkat pena lagi….Thanks Allah….Tanpa Mu xmungkin aku dpt berilham untuk menyeru penaku agr mencoret sesuatu. Moga penaku xkan pernah berhenti mencoret sesuatu walaupun kekadang xkan ada manusia yang dapat memahami apa yang sdh tercoret oleh penaku. Mari kita berbicara soal ” CINTA” walaupun hanya sekejap. Cinta yg penulis cuba nak bawakan adalah tentang cinta yg menyelinap masuk dan tumbuh dlm diri seorang aktivis dakwah….Apa yg dikatakan CINTA SEORANG AKTIVIS DAKWAH???? Kekadang penulis merasakan tdk layak untuk memaksa pena ini terus bersuara, mencoret apa itu cinta seorang aktivis dakwah? Adakah aku memiliki “cinta aktivis dakwah itu? Hati penulis seakan-akan membisikkan pertanyaan itu. Namun, penulis tetap tidak mampu membehentikan pena ini dari terus bersuara walaupun cinta itu tidak mekar tumbuh dlm diri penulis. Aku harus biarkan pena ini terus bersuara selagi mana Allah mengizinkannya…..



Cinta aktivis dakwah adalah cinta seorang hamba dengan spektrum yang luas. Ia membuatkan seorang aktivis melihat kehidupan dengan cinta. Setiap hari, ketika Allah berikan kesedaran dan memasukkannya ke dalam putaran kehidupan, ia menjalaninya dengan cinta. Apa yang membuatkan seseorang menjadi resah dengan kehidupan yg tersimpang. Apa yang menghalangi seseorang dari tidur istirehatnya, semata-mata untuk mengurus urusan umat yang semakin kompleks. Apa yang membuat seseorang sanggup dan rela membelanjakan hartanya, meskipun ia sendiri tidak berharta lebih, hanykana untuk meringankan beban saudaranya sendiri. Semua itu adalah spektrum cinta seorang yang bergelar aktivis dakwah.

Cinta aktivis dakwah adalah cinta yang lahir dari hasil kerja keras yang mencari serta menjaga rasa sayang Allah swt kepadanya. Ia telah membingkaikan kehidupannya ke dlm sebuah frame cinta yang hakiki. Hatinya merasakan masalah terbesar akan timbul, jika Allah murka dengan semua rasa dan amalnya. Kebahagiaan terbesarnya adalah ketika Allah merahmati perasaan dan amalnya. Di dalam frame itulah ia mencorak dan menjalankan pentas kehidupannya. Maka ketika ia jatuh cinta, cinta itu membawanya kepada ketaatan dan rasa kehambaan. Cinta itu telah menghantarkannya kepada amalan-amalan yang membuat Allah semakin cinta kepadanya. Ketika ia jatuh cinta, cinta itu membentenginya dari perbuatan ingkar dan segala perkara yg menyimpang dari KALAMNYA.



Cinta aktivis dakwah menghantarkannya kepada kehidupan yang penuh berkat dan rahmat. Ia mengizinkan perasaannya tumbuh dan berbunga hanya dalam bingkai ketaatan. Ketika itu juga, cinta telah membuatkan ianya tidak lepas daripada komitmen menjaga hak-hak Allah di dalam cinta tersebut. Ia turut sama mempersembahkan cinta itu untuk orang yang memberinya jaminan bahawa cinta tersebut adalah berkat dan penuh rahmat. Ia menjalankan cinta tersebut dengan murakobah yang ketat. Ia selalu yakin, Allah menjadi pendamping yang hakiki bersesuaian dengan harga dan kualiti cinta serta kebaikan dirinya.

Cinta aktivis dakwah bukanlah cinta dusta. Yang berlindung dengan pernyataan, Allah tahu niat saya baik, tapi kemudian melakukan penyimpangan amal. Ia tidak menjadikan cintanya bisu dan pekak. Bukan juga cinta yang melenakan dan menjerumuskan kepada kehidupan yang meresahkan dan mengelirukan. Bukan cinta yang dicatur dengan hiasan kemaksiatan dan sekadar mengejar sebuah tuntutan sosial. Cinta aktivis dakwah bukan cinta dalam 30 hari mencari cinta sepertimana judul sebuah filem Indonesia.



Cinta aktivis dakwah adalah cinta yang terang dan bersinar bak matahari. Ia penuh dengan ketulusan. Ia jelas tidak menyimpangkan seseorang dari statusnya sebagai hamba. Cintanya bukan sekadar rasa hampir, tapi juga rasa tanggung jawab. Bukan sekadar seperti bual bicara romantika dunia. Jelas, terang, dan tidak ada sedikit pun yang disembunyikan. Cinta aktivis dakwah tidak memerlukan pertanyaan seperti “ Ada apa dengan Cinta atau Cinta mampu berbuat apa”?
Pena penulis cuba berhenti seketika dan mghentikan dgn kata-kata tanda kebesaran pdNya dan harapan yg sentiasa berusaha untuk menggapainya. “Allah Sang Raja, Rasulullah Sang kekasih, Perjuangan yang dirindukan, dan Pasangan hidup yang menyejukkan pandangan, serta anak-anak soleh dan solehah sebagai bunga dan buahnya. Cinta tulus, cinta murni, cinta yang hidup dan menghidupkan”. Izinkan aku memilikinya….

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright © Pena Murobbi..... Sponsored by: Website Templates | Premium Themes. Distributed by: blog template by BloggerThemes