Tuesday, December 1, 2009

"AIDILADHA 09"

“ Takbir raya” bergema diseluruh pelusuk dunia pada pagi jumaat 27hb November. Sebelum tibanya aidiladha semua umat Islam dah sibuk tempah lembu untuk dikorbankan. Kalau tibanya aidiladha, selalu sangat kedengaran di telinga penulis “ Kelate mesti meriah kalau raya aji” Bahkan ada yg kata, kelate lah juara tempat yg paling best dan meriah sekali bila time raya aji tiba. Tetiba bila timbul steroetaip sebegitu, membuatkan penulis berfikir, kenapa harus timbul steroetaip sedemikian rupa?? Bagi penulislah, kemeriahan aidiladha ni tidak ditentukan mengikut tempat. Semua yg bergelar penganut agama Islam mesti merayakan aidiladha sepertimana yg telah Allah tetapkan. Bagi yg berkemampuan, bolehlah menyalurkan rezeki yg Allah berikan ini dengan korban. Kemeriahan aidiladha akan terasa bila mana kita memahami hakikat sebenar falsafah dan sejarah mengapa wujudnya “KORBAN” dlm raya aidiladha. Jom kita cuba terjah sedikit apa itu erti “PENGORBANAN”.

Adha atau korban, kalimah ini sering digunakan sempena meraikan hari yang sangat penting di dalam Islam. Aidiladha berbeza dgn Aidilfitri, mungkin aidiladha tidak semeriah aidilfitri tapi disebaliknya tersimpan satu pengertian yang sangat bermakna. Perayaan ini tidak memerlukan puasa sebulan untuk menyambutnya, akan tetapi ia memerlukan pengorbanan sebagaimana yg dilakukan Nabi Ibrahim terhadap anaknya Nabi Ismail serta mengingati para tetamu Allah yang mengerjakan rukun Islam yang kelima. Tetiba penulis teringat kat mak cik dan pak cik penulis, yg ketika ini sedang berada di tanah suci. Penulis doakan agar mereka selamat mengerjakan rukun Islam kelima ini.

Antara keistimewaan Aidiladha ialah korban yang dituntut untuk dilaksanakan pada tanggal 10 Zulhijjah dan pada hari-hari tasyrik iaitu pada 11,12,13 Zulhijjah. Ibadah korban sebenarnya adalah bukti kepatuhan manusia kepada Allah dan lambang kesyukuran terhadap segala nikmat yang telah dikurniakan, di samping mengeratkan silaturahhim di antara kaya dan miskin. Semuanya sama saja di sisi Allah an Allah tidak menjadikan sesuatu itu dgn sia-sia.

Secara fitrahnya, aidiladha perlu disambut lebih meriah berbanding Aidilfitri. Ini adalah kerana Aidiladha dipanggil sebagai hari raya al-Akbar ( besar), sementara Aidilfitri dipanggil al-Asghar (kecil). Walaupun demikian, masyarakat kita telah salah faham dalam menyambut kedua-dua perayaan terbesar di dalam Islam ini. Aidilfitri disambut begitu meriah malah pembaziran berlaku di sana sini. Manakala aidiladha tidak begitu terasa melainkan terdapatnya iklan-iklan di televisyen,cuti umum di calendar, ahli keluarga menunaikan haji ataupun lembu yang ditambat di hadapan rumah. Penulis rasa inilah jawapan kepada kenapa timbulnya steroetaip yg penulis jelaskan seperti di awal tadi.

Sinar aidiladha perlu dikembalikan, begitu juga persepsi terhadap sambutan aidilfitri harus diperbetulkan. Ini adalah peranan kita sebagai “MUSLIM” yg benar-benar mengikut al-Quran dan as-Sunnah. Di sini juga terletaknya pengorbanan yg harus kita lakukan. Bertakbirlah sepuas-sepuasnya sepanjang aidiladha ini. Berpuasalah pada hari-hari awal Zulhijjah terutama pada hari ‘Arafah’. Ingatilah para Hujjaj yg menjalani pelbagai ujian sebagai tetamu Allah serta lihatlah darah yg mengalir dari lembu atau unta yg disembelih sebagai bukti ibadah korban yg dijalankan.

Bila cerita pasal lembu ni, Alhamdulillah…., rumah penulis juga tidak terlepas dari menjadi tempat korban. Biasanya kalangan saudara mara sendiri yg akan sama-sama korban di rumah penulis. Ayah penulislah yang menjadi “leader” untuk acara korban di pagi raya tersebut. Normalnya pihak laki akan menguruskan sembelihan lembu sehinggalah selesai daging-daging itu diagihkan. Manakala pihak wanita pula akan sibuk memasak bagi mereka yg dah penat melakukan acara sembelihan tadi dan juga tidak lupa untuk jiran tertangga yg terdekat. Time ni, penulis adalah salah seorang yg sgt ‘busy’. Maklumlah 24 jam kena berada di dapur.hehe)=



Time raya aidiladha ni biasalah, jemputan memang banyak. Kekadang tidak tersusun jadual dibuatnya. Badan penulis pun dah nak naik balik dibuatnya. Tidak kurangnya juga dgn jemputan kenduri kahwin. Time raya ni,ramai pula yg bertemu jodoh. Penulis lambat lagi kot, maklumlah PHD tidak tercapai lg)=. 6 November ni, sepupu penulis juga akan berkahwin. Nampaknya jadi “krew kenduri” lagi lah jawabnya penulis. Tapi hakikatnya seronok bila time kenduri ni, mcm-mcm pengalaman penulis dapat dan yg paling utama “ROH UKHWAH” itu sendiri yg penulis dapat rasakan. Kelate ni lebih sinonim dgn “bekwoh” yg bermaksud kenduri. Bila sebut ‘bekwoh’ baru rasa ada ummnyer mcm minum teh lipton.

Tidak lupa jgk pada matan presiden PMIUM ustaz Dzuikhairi dan isterinya kak raihana yang baru selamat diijabkabulkan. Penulis doakan semoga mereka berdua bahagia dunia akhirat. Kita tunggu giliran ustaz Syaznir Munir pula selepas ini)-: Penulis jgk ucapkan all the best dan good luck pada warga syariah terutama sahabat penulis sendiri aiman ruslan yg sedang bertungkus lumus berlatih untuk pertandingan “MOOTING” peringkat antara universiti yg akn berlangsung di USIM. “UM IS ONE”, chaiyok3x! moga Allah permudahkan kalian semua.


ustaz Dzul bsama isterinya kak raihana

Alhamdulillah dapat juga penulis terus mengarahkan pena ini untuk mencoret sesuatu
walaupun penulis agak busy dgn suasana raya aidiladha. Thanks Allah…SALAM AIDILADHA kpd semua yg mengenali jasad ini dan penulis mohon maaf atas segala khilaf yg pernah penulis lakukan samada disedari mahupun tidak.

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright © Pena Murobbi..... Sponsored by: Website Templates | Premium Themes. Distributed by: blog template by BloggerThemes