Monday, December 7, 2009

Kebangkitan Imam Mahadi


Sambil mengemas buku-buku pengajian sem lepas, tetiba di tanganku sedang memegang buku pengantar usuludin (Siapa itu Nabi-Nabi). Teringat waktu dalam kuliah, begitu semangat ustaz WAN ZAILAN ketika mensyarahkan kuliahnya. Masih segar dibenak fikiran penulis tentang IMAM MAHADI yang menjadi salah satu tajuk dalam subjek pengantar usuludin. Ketika ini, masyarakat sedang sibuk memperkatakan tentang filem 2012 yang sedang hangat ditayangkan di seluruh pawagam dunia. Tidak kurang hebatnya juga dengan negara kita Malaysia yang mengalami fenomena yang sama. Seluruh pawagam boleh dikatakan sesak sehinggakan tiket terpaksa dibeli awal bagi siapa yang hendak menontonnya. Sampai sekarang, hajat penulis tidak kesampaian untuk menonton filem yang dikatakan kontroversi itu.

Pena ini menyeru untuk ku mencoret sesuatu lagi. Mengilhamkan pemikiran ini untuk mengarahkan pena mencoret tentang “KEBANGKITAN IMAM MAHADI” Dengan redhaMu, izinkan aku membiarkan pena ini untuk terus mencoret apa yang pemikiran aku arahkan.



Kapan bilakah imam Mahadi akan muncul, hanya yang Maha Esa saja maha mengetahui. Begitu juga soal “hari kiamat” kapan bilakan ianya terjadi, jawapannya tetap sama sepertimana kapan bilakah IMAM MAHADI akan muncul. Oleh itu tahun 2012, belum tentu terjadinya kiamat kerna urusan soal kiamat hanya Allah saja yang mengetahuinya.
Wahai manusia yang berfikir, apabila telah tibanya saat Allah mengutuskan IMAM MAHADI datang ke muka bumi ini, maka kita semua umat Islam wajib bergabung dengan barisannya. Begitulah arahan dan perintah Nabi Muhammad S.A.W. kepada kita semua. Sesungguhnya IMAM MAHADI merupakan “panglima umat Islam di akhir zaman”. Kita dapat lihat dengan jelas sebagaimana mafhum hadis nabi yang berbunyi :-

“ Ketika kalian melihatnya (kehadiran Imam Mahdi), maka berbai’atlah dengannya walaupun harus merangkak-rangkak di atas salju kerna sesungguhnya dia adalah “KHALIFATULLAH AL MAHADI”.

Terdapat banyak sekali hadis nabi yang mengisyaratkan kedatangan IMAM MAHDI. Namun hadis ini seperti mafhum di atas merupakan hadis yang paling jelas menjelaskan apakah kewajipan umat Islam di saat IMAM MAHADI akan tiba nanti. Kedatangannya juga menjadi salah satu tanda menjelang datangnya hari kiamat.

Nabi S.A.W. bersabda : (“ketika kalian melihatnya kehadiran Imam Mahadi”….), bahagian ini mengisyaratkan kepada kita bahawa umat Islam perlu senantiasa berwaspada dengan kehadiran IMAM MAHADI. Jangan disebabkan dengan kelalaian kita akan “fenomena” ini, menyebabkan kita akan menyesal di saat hadirnya IMAM MAHADI. Kita juga tidak boleh menafikan akan pentingnya hal ini dengan menganggap bahawa orang yang peduli akan kehadirannya adalah orang-orang yang tahunya cukup dengan hanya sekadar ‘MENUNGGU’ datangnya IMAM MAHADI. Menunggunya manusia seperti ini, di mana sisa hidupnya hanya diisi dengan kesibukan berzikir kepada Allah sambil berpangku tangan menyaksikan keadaan dan keterbelakangan umat Islam hari ini.

Memahami akan fenomena kebangkitan merupakan perkara yang sangat penting. Mengapa??? Kerna kelak IMAM MAHADI akan menjadi pemimpin umat Islam, bahkan panglima perang umat Islam yang akan mengajak kita berjihad fii sabilillah melawan penguasa-penguasa yang bernafsukan kehendak sendiri memerintah dengan mengabaikan kehendak Allah dan rasulNya. Para penguasa inilah berkuasa dengan sombongnya serta menjadi “thaghut” di tengah ummat Islam. Mereka menjadi berkuasa kerna didokong oleh penguasa dunia dari kalangan ‘al-kuffar’ di mana ketika ini Allah mengizinkan giliran mereka menjadi pemimpin ke atas umat manusia sedunia. Mereka menjadi bongkak dalam sistem kekuasaannya yang batil disebabkan keadaan umat Islam yang lemah dalam segenap bidang kehidupan. BANGKITLAH WAHAI MAHASISWA, BANGKITNYA KITA DENGAN MENJADI AGEN KEPADA KESEDARAN MASYARAKAT AKAN FENOMENA IMAM MAHADI INI”

IMAM MAHADI merupakan sebuah ‘solusi Rabbani’ bagi menghadapi babak perjalanan umat Islam di akhir zaman. Ketika ini, Allah memberi kesempatan kepada mereka untuk memimpin umat manusia dan akan tiba gilirannya juga Allah mengizinkan kembali orang-orang beriman menang pada titik akhirnya nanti. Penulis merasakan fenomena ini perlu serap kefahamannya kepada masyarakat. Penulis juga merasakan pelbagai metod dan cara kita boleh lakukan bagi merancakkan lagi usaha memahamkan masyarakat akan fenomena ini dan yang paling utama kita menyerap masukkan kefahaman ini di kalangan warga kampus. Mungkin kita boleh buat melalui talk, forum, kempen-kempen, facebook, friendster dan berbagai cara lagi. “Kefahaman mahasiswa pencetus kepada kefahaman masyarakat”.

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright © Pena Murobbi..... Sponsored by: Website Templates | Premium Themes. Distributed by: blog template by BloggerThemes