Saturday, December 26, 2009

Alhamdulillah...


“Selalu ku sakiti Engkau dgn dosaku, ku balas segala kebaikanMu dgn kekurangan.Tiada pernah aku menyedari semuanya bahawa nafas yg ku hirup adalah kuasaMu. Alhamdulillah ku syukuri semua terima kasihku Ya Allah atas indahnya hidup, Alhamdulillah ku syukuri semua terima kasihku ya Rabbi atas rahmat dalam hidupku. Selalu ku tinggalkan Engkau dgn helahku, ku balas segala kemurahanMu dgn keburukan.”

Penulis sempat menghayati bait-bait lagu “ungu” ini yg memberi sejuta makna kepada diri penulis.

1- Alhamdulillah, bersyukur kita kerana masih berada di dunia untuk menghirup udara segar kurniaan ALLAH. Sesungguhnye kenikmatan dan kurniaan yang diberikan ALLAH kepada kita adalah suatu kelebihan yang masih diberikan kepada kita. Syukur tak terhingga, penulis masih diberi kesempatan untuk membuka lembaran baru sempena tahun baru hijrah 1430 ini.

2- Di kesempatan ini, penulis mengucapkan SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU HIJRAH 1430 kepada semua dan semoga tahun hadapan akan ditempuhi oleh kita dengan semangat ISLAM yang berterusan. Yang mana dirasakan kurang dalam amalan tambahkanlah dan semoga kita terusan beramal kepada ALLAH dengan ikhlas.

3-Bersama-sama ini juga penulis ingin mengajak semua mengamati kisah penghijrahan RASULULLAH Nabi Muhammad SAW beserta para sahabat dan umat ISLAM. Semoga penghijrahan, akhlak, hidup RASULULLAH menjadi panduan, pedoman serta tauladan dalam hidup kita sehari-harian.

4- Sempena Ma'al Hijrah 1430H teruslah memperbaiki diri kita dan memperjuangkan ISLAM yang tercinta. Doakanlah semoga kita semakin menjelaskan yang benar. Mari kita tanamkan azam-azam yang menjadikan kita insan cemerlang, gemilang dan terbilang.

5- Mengenang kembali kisah peristiwa hijrahnya Nabi Muhammad SAW dari Mekah ke Madinah pada 622 M silam. Nabi Muhammad SAW memutuskan hijrah ke Madinah karena masyarakat Mekah sudah tidak lagi mahu menerima dakwahnya dan ini juga merupakan arahan drpd Allah.

5- Hijrah itu sebagai langkah perubahan Nabi Muhammad SAW untuk membuat sesuatu yang lebih baik untuk masyarakat Madinah. Di Madinah, Nabi Muhammad SAW ternyata berhasil membangun peradaban baru yang lebih mencerahkan. Maka, seharusnya sirah ini di ambil iktibar dan panduan kpd kita semua. Insyallah…

6- Sejenak, sempat juga penulis bermonolog dan bermuhasabah seketika :-

Ya Allah yang Maha Kuasa, Kau ciptakan Manusia termasuk aku, dengan penuh kemuliaan, tetapi setelah ku tercipta, kujalani hidup ini penuh dgn kehinaan dan kealpaan…

1- Untuk ibu dan ayahku tercinta sampai saat ini belum dapat kusenangi hati kalian berdua, bahkan masih ada saja ku bebani, untuk menanyakan khabar saja masih bisa aku terlupa kerna hanya memikirkan kesibukan sendiri. Maafkan anakmu ini ibu dan ayahku tercinta….

2- Dan kepada shbt-shbtku yang sangat kusayangi, selama ini masih saja aku ada membuat kalian kecewa, membuat hati kalian terluka padahal kalian begitu setia menemaniku dalam suka dan duka.Mohon maaf di ats khilaf sepanjang persahabatan kita semua.

3- Jua dalam pergaualanku, aku masih melakukan kesalahan di sana sini yang bisa membuatkan orang sakit hati, mungkin salah seorang darinya adalah anda yang membaca tulisan ini.

Ya Allah… aku memang tidak semulia pada saat Engkau ciptakan, tetapi apakah aku masih dapat Engkau berikan kesempatan untuk terus berusaha mendapatkan kemuliaan itu kembali dihadapanMu sampai di akhir hidupku?
Ya Allah berilah aku kesempatan untuk memperbaiki diriku ini, berikan aku kesempatan untuk lebih mendekatkan diriku padaMU ya Rabbi… berikan aku petunjuk agar aku selalu berada pada jalanMu yang engkau redhai. Aku akan berusaha merubah segala sikap, sifat dan perbuatanku yang salah selama ini kepada orang-orang terdekat dgnku, terutama mereka yang sangat aku kasihi, dan aku sayangi…

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright © Pena Murobbi..... Sponsored by: Website Templates | Premium Themes. Distributed by: blog template by BloggerThemes